نوشته و عکاسی شده توسط Michael Corsentino، عکاس برگزیده پرتره و عروس و نویسنده همکار در WebPhotoSchool.com® و Photoflex.com®
ترجمه و انتشار فارسی توسط امیر یاری و سایت نورنگار
نورپردازی پرتره عروس
Michael Corsentino عکاسی با اصلیت کالیفرنیایی، برای نخستین بار تجربههایش را از کار با تجهیزات Photoflex در قالب یک آموزش بسیار ریزبینانه در اختیار دیگران گذاشته است. او در این آموزش یک روند کاری کامل برای عکاسی پرتره عروسی را به تصویر میکشد و با فوکوس روی به کار گیری تجهیزات همراه، تصویرسازی ذهنی از مفهوم نورپردازی و یافتن بهترین لوکیشنها برای عکاسی، به شما نشان میدهد که چطور میتوان با نورپردازی صحیح روی سوژه، به آن عمق بخشیده و چگونه میتوان با یک نوع نورپردازی، اما با دید و زاویههای مختلف، نتایج کاملا متفاوتی حاصل کرد.
به دلیل تبحر خاصی که Michel روی برنامهریزی و تصویرسازی ذهنی از نورپردازی پرتره دارد، توانست در کمتر از 3 ساعت عکاسی سنگین، از مدلی که از سه لباس متفاوت در سه موقعیت مختلف استفاده میکند، عکسهایی فوق العاده ثبت کند.
در این آموزش یاد میگیرید:
دوربین و تجهیزات
تجهیزات نوردهی
تصویرسازی ذهنی از پرتره
تجسم کلید کار است. تصویرسازی ذهنی نقش مهمی را در تمامی پروژههای کاری من بازی میکند. در واقع من فهمیدهام که تصویرسازی ذهنی یا "طراحی ذهنی" آنچه که قرار است در پایان کار حاصل شود بسیار سودمند است. به عنوان یک کارگردان فیلم، من سعی میکنم یک حس خاص را ایجاد کرده و یک داستانی را بیان کنم تا بتوانم آن حس خاص را از درون سوژهام بیرون کشیده و ثبت کنم. انواع تصویرسازی ذهنی میتواند شامل انتخاب انواع موقعیتهای و مکانها و حسی که منتقل میکنند، نحوه پوشش سوژه، حس ایجاد شده با انتخاب انواع الگوهای نورپردازی، ژستها و فرمهایی که استفاده میکنیم، و نهایتا ویرایشی که قرار است در کامپیوتر روی عکسها انجام دهیم باشد.
معمولا وقتی یک تصویر ذهنی از کار پیدا میکنم، به من کمک میکند تا مسیری را از ابتدا تا انتهای کار در نظر بگیرم و بدین ترتیب میتوانم انواع ایدهها را در این مسیر به کار گیرم. همچنین داشتن چنین تصوری، میتواند در تصمیمگیری برای نحوه انجام کار و تجهیزاتی که باید در یک پروژه همراه ببرم من را راهنمایی کند.
زمانی که Photoflex از من خواست که برای سیستم جدید نورپردازی TritonFlash که فلاشهایی با باطری لیتیوم یون هستند یک راهنمای آموزشی سر صحنه بنویسم، ایدهای که در ذهن من شکل گرفت این بود که از این فلاشها برای نورپردازی احساسی یک سوژه عروس در فضای بیرونی استفاده کنم. موقعیتی که برای این کار انتخاب کردم خیابان دانشکده Vincentدر San Rafael کالیفرنیا بود. (تصویر 1)
این مکان با داشتن سبک معماری کلاسیک، برجهای بلند و زمین سنگفرش بسیار زیبایی که دارد، یک ترکیب بسیار عالی را تشکیل میدهد. پس از حدود 45 دقیقه پیادهروی در اطراف ساختمان همراه با Dennis (دوست و دستیار من)، David (عکاس شرکت فتوفلکس)، و Jaron (فیلمبردار و دستیار عکاس فتوفلکس)، چهار موقعیت مختلف را برای کار انتخاب کردیم.
برای این پروژه تصمیم داشتم که قدرت TritonFlash™ را به نمایش بگذارم. برای همین هم بزرگترین OctoDome® را که فتوفلکس تا بحال تولید کرده سفارش دادم تا از آن به عنوان نور کلیدی (نور اصلی) در طی کار استفاده کنم. ما همانجا در داخل پارکینگ وقتی داشتیم درباره نخستین محل عکسبرداری تصمیم میگرفتیم، سافتباکس OctoDome را نیز سر هم کردیم. در واقع اصلیترین عامل در مورد این تصمیمگیری محل قرار گیری خورشید و نحوه تابش نور آن بر روی سوژه بود. (شکل 2 و 3)
یافتن نورها
چه با نورهای فلاش کار کنید و چه با نور محیط، وقتی فقط یک نور دارید، پیدا کردن یک نورپردازی صحیح برای هر موقعیت یکی از اصلیترین چالشهای هر کار است. وقتی برای یک نوبت عکاسی برنامهریزی میکنید، حتما در نظر بگیرید که در زمانی که قرار است عکاسی کنید، نور خورشید در کجا قرار خواهد داشت. اگر زمان عکاسیتان در حدود میانه روز باشد، احتمالا باید به دنبال یک محیط سایهدار نسبتا بزرگ بگردید یا حداقل یک پانل بازتابنده بزرگ برای ملایم کردن نورها همراه داشته باشید. زیرا در غیر این صورت با نورهایی بسیار تند و تیز و پرکنتراست روبرو خواهید شد.
من وقتی برای عکاسی به جایی میروم، همیشه دو "الف" را در نظر میگیرم. ارزیابی محیط و امکانات خودم. حتما قبل از هر کاری محیط کاری و نوری که قرار است ایجاد کنید را ارزیابی کنید. دور و برتان را نگاه کنید و سعی کنید قابلیتهای نوردهی هر موقعیت را در ذهنتان تجسم کنید. سپس به امکانات خودتان و خلاقیتی که میتوانید با هر یک از تجهیزاتتان در دل طبیعت داشته باشید فکر کنید. خورشید بزرگترین منبع نور طبیعت است، یک منبع مجانی در دسترس! اما باید خیلی سریع کار کنید، زیرا این منبع پیوسته در حرکت است و جابجا میشود. خورشید میتواند در ترکیب با یک نور فلاش (که ما در نخستین درس نورپردازیمان از آن استفاده کردهایم)، به عنوان نور ترکیبی به کار رود. اما گاهی اوقات ممکن است از آن به عنوان نور پشت سر یا نور اصلی نیز استفاده کنید.
پس از سر هم بندی OctoDome® و اتصال آن به یک TritonFlash، به سوی نخستین موقعیت به راه افتادیم. (شکل 4 و 5)
الفبای کار با فلاش
دو نکته اساسی را باید در هنگام کار با فلاش در ذهن داشته باشید:
1. تنظیمات دیافراگم دوربینتان، علاوه بر کنترل عمق میدان، میزان شدت نور فلاش (نکته *) شما را نیز کنترل میکند، در حالی که تنظیمات سرعت شاتر دوربین میزان شدت نور محیط را کنترل میکند. یعنی اینکه اگر میخواهید نور محیط را در عکسها بیشتر کنید، باید سرعت شاتر دوربینتان را کندتر یا در واقع طولانیتر کنید. اما اگر میخواهید که نور فلاشتان کمتر شود، باید از دیافراگمهای کوچکتر یا در واقع بستهتر استفاده کنید.
نکته * بدیهی است که تغییر تنظیمات قدرت فلاش نیز میتواند شدت نور فلاش را تغییر دهد.
2. هر چقدر منبع نورتان بزرگتر باشد و همچنین منبع نور را به سوژه نزدیکتر کنید، کیفیت نور سافتتر خواهد شد. این نکته ممکن است در نظر نخست کمی عجیب به نظر برسد، اما اگر آن را امتحان کنید، درستی آن را خواهید فهمید.
وقتی که مدل از راه رسید از او خواستم که به سرعت لباسهایی را که برای او تهیه کرده بودیم بپوشد. پس از آن Dennis شروع به فرم دادن به سوژه کرد و من و David هم شروع به کار روی نورها کردیم. همانطور که خودم همیشه دوست دارم، نخستین تنظیمات نور را بسیار ساده انجام دادیم. من با تنها یک نور شروع کردم. TritonFlash را به یک OctoDome هفت فوتی وصل کردیم و همانطور که در تصویر میبینید آن را در زاویه 30 درجهای Amy قرار دادیم. همانطور که حدس میزنید انواع موقعیتهای مختلف را میتوانید تنها با یک نور ایجاد کنید.
نور خورشید به عنوان نور دوم ما به کار گرفته شد و در جهت مخالف نور فلاش قرار گرفت. این همان چیزیست که از آن به عنوان نور ترکیبی یاد میکنم و گاهی اوقات آن را نور Kicker مینامم. این نور حالتی بعددار به سوژه میدهد. (شکل 7)
با یک نور فلاش در ترکیب با نور خورشید، توانستیم نتایج واقعا زیبایی بگیریم. تنظیمات من برای این عکس عبارتند از:
فرم دهی
در این مثال و مثالهای بعدی میبینید چطور میتوان به سادگی با نورهای مشابه اما تغییر فرم سوژهتان، نتایج بسیار متفاوتی را بگیرید.
ما از Amy خواستیم که زاویهاش را نسبت به OctoDome® تغییر داده و با استفاده از یک Photoflex® LitePanel با پارچه انعکاسی سفید رنگ، بخشی از نور را به سمت چهره او منعکس کردیم تا کنتراست نور روی چهره او کاهش پیدا کند.
اینها نمونههایی از عکسهایی است که با این ترکیب گرفتیم (عکسهای 10 و 11):
همانطور که میبینید، نور بسیار ملایمتر و کنترل شدهتر است و OctoDome® برق (catch-light) بزرگ و زیبایی را در چشمها ایجاد کرده است. تنها چیزی که در این دو عکس تغییر کرده ، فاصله کانونی لنز بوده است. در تصویر 10، فاصله کانونی 115 میلیمتر و در تصویر 11 برابر 70 میلیمتر است.
دالان سبز
میخواستیم قبل از اینکه خورشید در آسمان خیلی پایین بیاید به موقعیت بعدی برویم، بنابراین تجهیزات را برداشتیم و آنها را به موقعیت بعدی منتقل کردیم (شکل 12 و 13).
موقعیت بعدی ما دالانی از درختان بود که در سمت راست دانشکده قرار داشت. درختان اکالیپتوس که در دو طرف جاده ردیف شده بودند، منظرهای رویایی خلق میکردند و تصمیم گرفتم چند عکس فوقالعاده در اینجا بگیرم. در همان زمانی که ما داشتیم نورهایمان را مستقر میکردیم، Amy نیز لباس خودش را عوض کرد تا عکسهایی که میگیریم متفاوت باشد.
در این چیدمان جدید، دیگر نور خورشید به اندزهای پایین آماده بود که تقریبا در پشت درختان پنهان شده بود و نمیتوانستیم از آن به عنوان نور ترکیبی استفاده کنیم. به همین دلیل یک نور ثانویه را جایگزین آن کردیم: یک TritionFlash™ دیگر همراه با یک Medium HalfDome® که روی آن قرار گرفته بود. من از Amy خواستم صورتش را بیشتر به سمت HalfDome® بچرخاند و OctoDome® را پشت سر او قرار دادم تا هم تراز نور بهتری را ایجاد کند و هم با ایجاد نور ملایمی روی تور و لباس سوژه، پرتره رویاییتری شود.
عکسهایی که در زیر میبینید چیدمان نور را نشان میدهد. یکی از آنها بدون Amy و دیگری Amy را در میان دو نور فلاش نشان میدهد (شکل 15 و 16).
در اینجا تصمیم گرفتم که کمی نزدیکتر بروم و چند عکس پرتره از سر و شانه بگیرم. تنظیمات من برای این تصویر به این قرار بود (تصویر 17):
در این تصویر من از نحوه نورپردازی و نوع تاثیر زاویه عکسبرداری بر نورها بسیار راضی بودم. اما تصمیم گرفتم که چند عکس هم با ترکیب سه چهارم و تمام قد نیز از زوایای پایین از Amy بگیرم (عکس 18 و 19).
دقت کنید که کیفیت نور ایجادشده روی بدن Amy به چه شکل است. با افزودن چنین نورهایی روی سوژهتان میتوانید فضایی دراماتیک و در عین حال طبیعی روی سوژه ایجاد کنید (شکل 20).
و در این عکس با چرخاندن سر به سمت Photoflex 7 OctoDome® توانستم تاثیری بسیار متفاوت از نور را روی صورت سوژه ثبت کنم. بدون اینکه نیازی باشد جای نورها را تغییر دهم.
همانطور که در تصویر میبینید، با نزدیک کردن هرچه بیشتر نورها به سوژه، میتوانید به ترکیبی از نور بسیار ملایم و دربرگیرنده دست پیدا کنید که نمونه آن را در عکس ما میبینید (شکل 21).
نخستین بخش از آموزش نورپردازی ما به پایان رسید. در بخش دوم، ما به تکنیکهای عکاسی در شب خواهیم پرداخت و به دو مکان بسیار زیبا در خیابان Vincents خواهیم رفت. با ما همراه باشید!
.
مسیر پیشنهادی من ظاهراً به صورت مراحل مختلف است اما در عمل، گاه لازم است چندین مرحله را با یکدیگر طی کرد.
تکنیک صحیح عکاسی برای کسی که میخواهد در عکاسی پیشرفت کند، ضروری است. نباید آن را دست کم گرفت و یا از آن گذشت. مطمئن باشید کسی که تکنیک عکاسی را بهخوبی میداند، بهتر و سریعتر پیشرفت خواهد کرد.
در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاقک تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل میشد. اما امروز از صنعتی پیچیده
دلایل متعددی برای به کارگیری یک دوربین عکاسی دیجیتالی وجود دارد . اولین و مهم ترین آنها ، مشاهده سریع کیفیت عکس اگر از کودکان عکس می گیرید ، نشان دادن عکس ها به آنها در LCD دوربین ، حکم یک برگ برنده را دارد که می تواند آنها را به عنوان مدل ، مشتاقانه در مقابل دوربین شما گرد آورد . اگر به پست الکترونیکی دسترسی داشته باشید ، قادر خواهید بود تصاویر خود را در حالی که هنوز در سفر هستید ، برای فامیل و دوستان خود ارسال کنید . بسیاری از دوربین های دیجیتالی امکان فیلمبرداری کوتاه مدت و ضبط جملات بر روی عکس را که بهترین روش برای به خاطر سپردن لحظات و رویدادهای با اهمیت است ، فراهم می سازند . |